Vårda det du har
I vår strävan efter mer är det lätt att glömma det vi redan har. Men allt kräver underhåll, vare sig det handlar om kundrelationer, arbetsgemenskap, en trädgård eller maskinerna i ett foderkök. För Göran Snellman, servicekarl på Torp Frys, gäller det alla ovannämnda.
– Varje sommar brukar innebära ett nytt projekt i trädgården för mig och Carita, men det här året har vi sagt att vi ska ta det lugnt. Märkligt nog tror inte våra fyra barn på det! Men i år vill jag inte skapa nåt nytt, jag vill bara vårda det vi har.
Det är bland det sista Göran Snellman säger under intervjun och ändå blir det tongivande för hela samtalet. Att vårda det man har gäller inte bara hans trädgård. Egentligen är det solklart när man verkligen begrundar det. Vem kan vara mer mån om att vårda det man har än en servicekarl?
Vi backar bandet till tidigt 80-tal. Göran minns tillbaka till sin barndom. Som flera av sina kollegor har han ägnat otaliga eftermiddagar och kvällar efter skolan på Torp Frys, både på farmen, i växthuset och i foderköket. Ibland fick de hjälpa till med enklare uppgifter som att ta bort stift från tanorna. Hade de tur fick de följa med en foderbil ut på körning.
– Tänk vilket tålamod de hade, att de lät oss hållas. Man var här många år innan man fick nån officiell lön, säger han och skrattar, men så blir han allvarlig.
– Jag ser ju det här som mycket mer än bara ett arbete. Det är farfars livsverk som vi får förvalta.
Som servicekarl är Görans arbetsdagar omväxlande och knepiga att planera. Det går inte att förutspå vad som kommer att gå sönder och behöva reparation. Trots detta finns det alltid en sak som är säker.
– Jag kan inte säga när, jag kan inte alltid säga hur, det kanske inte kommer vara jag som fixar det, men det kommer att fixas. Det kommer alltid att fixas.
Göran är tvärsäker och det är fullt förståeligt. Tänk dig när man vid högsäsong producerar upp till 800 ton pälsdjursfoder varje dag, produktionen kan inte bara stanna av utan att snabbt komma igång igen. Kunderna och deras djur väntar på foder och det ska de få. Det har hänt mer än en gång att Göran stått redo för fredagsbastun när telefonen ringt och han fått byta till arbetskläder.
Familjen kan njuta av trädgården också vintertid, t.ex. genom ett dopp i vaken.
Ja, det är mer än ett arbete, på många sätt. Torp Frys är en gemenskap, men framom allt annat kommer kunderna. Utan dem finns ingen gemenskap på Torp Frys heller.
Företaget månar om relationen till kunderna, håller kontakt med dem och utvecklar sin verksamhet för att möta deras behov. Just nu är man igång med byggandet av den nya produktionslinjen som ska trygga leveranssäkerheten. Göran är med och organiserar bygget.
– Själva utbyggnaden står klar och närmast väntar golvgjutning och småningom maskinmontering. Den nya linjen kommer att leda till mindre service och färre stagnationer. Det kommer förstås att påverka servicekarlarnas arbete också, det ger oss spelrum och tid att förebygga akuta reparationer. Troligen leder det även till att servicen många gånger kan förskjutas till nästa dag.
Att vårda det man har handlar i Göran och Torp Frys fall om kunderna och om gemenskapen inom företaget. För Görans del ligger det också något annat bakom orden.
I sommar kommer deras äldsta dotter att gifta sig, och att barnen växer upp innebär för Göran och Caritas del att ett nytt kapitel i livet småningom börjar. Vad gäller arbete kan Göran bara önska att barnen får uppleva samma arbetsglädje som han själv gjort vid Torp Frys.
– Jag tycker det är häftigt när man stannar på samma arbetsplats hela livet. Tänk att man kan trivas så bra att man väljer att komma in på kaffepausen fast man är ledig. Jag önskar att mina barn får jobba med nåt som skänker dem samma glädje, trygghet och gemenskap – allt det som funnits för mig på Torp Frys.